La història de l’art ens permet entendre no tan sols la riquesa material i espiritual de Catalunya, sinó també les seves ferides històriques. Des de la destrucció patrimonial causada per les desamortitzacions i les cremes de convents, fins a l’espoliació institucionalitzada sota les dictadures del segle xx, l’art mostra les vicissituds de la història del nostre país. Si no el defensem, correm el risc que els monuments esdevinguin ruïnes, les pintures meres restes erosionades o col·leccions de magatzems, dipòsits o museus estrangers, i els nostres morts, anònims i oblidats.
De la mateixa manera que estudiem i defensem la nostra llengua i la nostra literatura, hem de reivindicar el nostre art en un sentit polític. Un art i un patrimoni que, d’altra banda, són ja objecte d’admiració internacional independentment de la situació política a Catalunya, perquè transmeten emocions, sensacions i forces que no necessiten traducció i que, per tant, no passen pels filtres polítics imposats en el present.
EDITORIAL
Frederic J. Porta: La marginació de l’art i la seva història com a símptoma
REALITATS
Francesc Fontbona: La història de l’art, disciplina negligida
Bonaventura Bassegoda: La història de l’art des de la universitat
Esther Alsina Galofré: La mirada de la història de l’art vers l’ànima material de les obres. El coneixement ineludible de les tècniques artístiques
Maria Garganté Llanes: «Descentralitzar» la història de l’art català: temptativa d’aproximació
Vicenç Furió: L’eterna qüestió de l’historiador de l’art i el mercat
Jordi Falgàs: Josep Pijoan i Josep Gudiol Ricart: la resposta americana
Marc Sureda i Jubany: Museus i història de l’art a Catalunya: construcció nacional, mirada crítica i reptes del present
Eduard Vallès: Les exposicions retrospectives com a mètode d’ampliació del coneixement de la història de l’art
DOSSIER La història de l’art a Catalunya, coord. per Francesc Fontbona
Alberto Velasco Gonzàlez: Art, patrimoni i conflicte al camp de batalla de la Catalunya del «Procés»
Pilar García Sedas: Els epistolaris, font important en la història de l’art
Esther Solé i Martí: Noves tecnologies i història de l’art