Lectura en obert: “Banalitzar la disglòssia”, de Núria Cadenes

En un moment en què la nostra llengua pateix un procès de regressió, us oferim la lectura en obert, que acull la nostra secció d’Opinió”, d’un article, publicat al nostre número 324, de la periodista i activista, Núria Cadenes.  L’autora aprofundeix en el fenòmen de la disglòssia i observa que cal un canvi de mentalitat en els usos de la llengua en el món de l’espectacle i entre els músics.

Prou que els coneixem, i que han estat estudiats, els efectes de la disglòssia (que és, mai no sobre de recordar-ne la definició enciclopèdia, la situació sociolingüística en la qual hi ha un idioma que és considerat superior, i, per tant, apte per a les funcions formals i els usos escrits, sigui l’expressió política o científica, sigui la literatura o l’ensenyament, i un altre que queda etiquetat com a inferior, postergat als usos informals i orals, per a casa o per a les brofegades). És, també, allò de fer-te evident tothora que la teva llengua no val prou, ni per explicar matemàtiques (la darrera que ens hem sentit dir -en castellà: que això, els mestres, tan sols ho fan per fotre els estudiants) ni perquè et moguis pel teu rodal. 

COMPARTEIX